Mutiara Kata:
"Dan
tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu
akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan
bahagianmu dari dunia dan berbuat baiklah sebagaimana Allah berbuat baik
kepadamu dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi
sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat
kerosakan." (QS Al-Qasas: 77)
ILMU DAN AMAL
Keutamaan Ilmu
Imam Ahmad mengatakan: “Menuntut ilmu dan mengajarkannya lebih utama daripada berjihad dan amalan sunnah yang lain.”
Ini kerana ilmu itu adalah asas dan pokok segala urusan, bahkan ianya
merupakan ibadah paling agung serta kewajipan kolektif yang paling
ditekankan. Bahkan dengan ilmulah, Islam dan kaum muslimin tetap teguh."
Adapun
ibadah-ibadah sunat hanya akan memberikan manfaat bagi diri pelakunya
sendiri dan tidak mengenai orang lain. Ilmu itulah warisan yang
ditinggalkan para Nabi dan cahaya yang akan menerangi hati. Orang
yang mewarisinya adalah golongan Allah dan pembelaNya, mereka adalah
orang yang paling utama di sisi Allah SWT, paling dekat denganNya,
paling takut kepadaNya serta paling tinggi darjatnya. (lihat Hasyiyah Tsalatsatul Ushul, hal. 11)
Ibarat Pohon yang Tak Berbuah
Namun perlu diingat, bahawa ilmu yang dimaksudkan di sini adalah ilmu yang membuahkan amalan, itulah ilmu yang bermanfaat.
Syeikh Abdurrahman bin Qasim An Najdi rahimahullah mengatakan: “Amal
adalah buah dari ilmu. Ilmu itu dicari demi mencapai sesuatu yang lain.
Fungsi ilmu ibarat sebatang pohon, sedangkan amalan seperti buahnya.
Maka setelah mengetahui ajaran agama Islam, seseorang harus mengiringi
dengan amalan, sebab orang yang berilmu yang tidak beramal dengannya
lebih buruk keadaannya daripada orang yang bodoh."
Di dalam hadis disebutkan: “Orang yang paling keras siksanya adalah seorang berilmu dan tidak diberi manfaat oleh Allah dengan sebab ilmunya.”
Orang semacam inilah yang termasuk satu di antara tiga orang yang
dijadikan sebagai bahan bakar pertama untuk menyalakan api neraka.
Di dalam sebuah syair dikatakan:
Orang alim yang tidak mahu
Mengamalkan ilmunya
Mereka akan disiksa sebelum
Disiksanya para penyembah berhala. (lihat Hasyiyah Tsalatsatul Ushul, hal. 12)
Ancaman Bagi Orang yang Berilmu Tapi Tidak Beramal
Syeikh Nu’man bin Abdul Karim Al Watr mengatakan: “Di
dalam al-Quran, Allah Taala sering sekali menyebutkan amal soleh
beriringan dengan iman. Allah juga mencela orang-orang yang mengatakan
apa-apa yang mereka tidak kerjakan. Dan Allah mengkhabarkan bahawa
perbuatan seperti itu sangat dimurkaiNya.”
Allah SWT berfirman: “Wahai
orang-orang yang beriman, kenapa kalian mengatakan apa yang tidak
kalian kerjakan. Sungguh besar kemurkaan di sisi Allah kerana kalian
mengatakan apa-apa yang tidak kalian kerjakan.” (QS Ash Shaff: 2~3)
Di dalam sahih Bukhari dan Muslim diriwayatkan hadis Usamah bin Zaid RA: “Aku
pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Pada hari kiamat nanti akan
ada seseorang yang didatangkan, kemudian dilemparkan ke dalam neraka.
Isi perutnya terburai, sehingga ia berputar-putar sebagaimana
berputarnya keldai yang menggerakkan penggilingan. Penghuni neraka pun
berkumpul mengerumuninya. Mereka bertanya: ‘Wahai fulan, apakah yang
terjadi pada dirimu? Bukankah dahulu engkau memerintahkan kami untuk
berbuat kebaikan dan melarang kami dari kemungkaran?’. Dia menjawab:
‘Dahulu aku memerintahkan kalian berbuat baik akan tetapi aku tidak
mengerjakannya. Dan aku melarang kemungkaran sedangkan aku sendiri
melakukannya’.”
Oleh
sebab itu ilmu harus diamalkan. Solat harus ditegakkan. Zakat juga
harus ditunaikan, dan sebagainya. Kerana sesungguhnya Allah SWT tidak
memiliki tujuan lain dalam menciptakan makhluk kecuali supaya mereka
beribadah kepadaNya. Allah SWT berfirman: “Dan tidaklah Aku menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepadaKu.” (QS Az-Dzariyaat: 56)” (Lihat Taisirul Wushul, hal. 10)
Berilmu Tidak Beramal Menyerupai Kaum Yahudi
Syeikh
Muhammad bin Soleh Al ‘Utsaimin rahimahullah berkata: “Maksud perkataan
beliau (Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab): “Beramal dengannya” adalah
beramal dengan perkara-perkara yang dituntut oleh ilmu ini, iaitu
beriman kepada Allah, mentaatiNya dengan cara melaksanakan perintahNya
dan menjauhi laranganNya.
Beramal
dengan ibadah yang khusus mahupun ibadah yang umum. Ibadah yang khusus
seperti solat, puasa dan haji. Sedangkan ibadah yang umum ialah seperti
beramal ma’ruf dan nahi munkar, berjihad di jalan Allah dan sebagainya.
Pada hakikatnya amal adalah buah ilmu. Barang
siapa yang beramal tanpa ilmu maka dia telah menyerupai orang Nasrani.
Dan barang siapa yang berilmu tapi tidak beramal maka dia telah
menyerupai orang Yahudi.” (Lihat Syarhu Tsalatsatul Ushul, hal. 22)
Belum Layak Disebut Alim Jika Belum Beramal
Syeikh Abdullah bin Soleh Al Fauzan berkata: “Ilmu
tidaklah dituntut melainkan supaya diamalkan. Iaitu dengan mewujudkan
ilmu dalam amalan nyata, yang tampak dalam bentuk pola fikir seseorang
dan perilakunya. Terdapat nas-nas syariat yang mewajibkan untuk
mengikuti ilmu dengan amalan dan agar akibat dari ilmu yang dipelajari
muncul pada diri orang yang menuntut ilmu. Dan terdapat ancaman yang
keras terhadap orang yang tidak beramal dengan ilmunya. Dan begitu pula
bagi orang yang tidak memulakan perbaikan dari dirinya sendiri sebelum
memperbaiki diri orang lain. Dan dalil-dalil tentang hal itu sudah
sangat terkenal dan dikenal.”
Sungguh indah ucapan Fudhail bin ‘Iyadh rahimahullah: “Seorang
alim itu masih dianggap jahil (bodoh) apabila dia belum beramal dengan
ilmunya. Apabila dia sudah mengamalkan ilmunya, maka jadilah dia seorang
yang benar-benar alim.”
Ini
adalah ungkapan yang sangat tepat. Kerana apabila seseorang memiliki
ilmu, akan tetapi dia tidak mengamalkan ilmu tersebut maka dia tetaplah
disebut jahil. Sebab tidak ada perbezaan antara keadaan dirinya dengan
keadaan orang yang jahil. Apabila dia berilmu tetapi tidak
mengamalkannya, maka orang yang alim itu belumlah layak disebut sebagai
orang berilmu yang sesungguhnya, kecuali bila dia sudah beramal dengan
ilmunya. (Hushulul Ma’mul, hal. 16)
Beramal Adalah Sarana Mempertahankan Ilmu
Syeikh Abdullah bin Soleh Al Fauzan berkata: “Kemudian
perlu difahami pula bahawa sebenarnya beramal itu juga termasuk
penyebab ilmu tetap ada dan bertahan. Oleh sebab itulah, dapat anda
temui bahawa orang yang beramal dengan ilmunya akan mudah mengeluarkan
ilmunya bila-bilapun dia mahu.”
Adapun
orang yang tidak beramal dengan ilmunya, maka ilmu yang didapatkannya
sangat cepat hilang. Sebahagian ulama salaf mengatakan: “Dahulu kami mencari sarana pendukung dalam rangka menghafalkan hadis dengan cara mengamalkannya.”
Selain itu, ulama lain mengatakan: “Barang
siapa yang mengamalkan ilmu yang diketahuinya, niscaya Allah akan
mewariskan kepadanya ilmu lain yang belum dia ketahui. Dan barang siapa
yang tidak beramal dengan ilmu yang sudah diketahuinya, maka sangat
dikhuatirkan Allah akan melenyapkan ilmu yang dimilikinya.”
Perkataan
ini dianggap hadis oleh sebahagian orang, padahal sebenarnya itu bukan
hadis. Sebab ianya hanyalah ungkapan yang disebutkan Syeikhul Islam
rahimahullah. Makna dari kalimat ‘Allah akan mewariskan kepadanya ilmu
yang belum dimilikinya’ adalah Allah akan menambahkan keimanan dan
menyinari pandangan mata hatinya serta membukakan baginya berbagai jenis
ilmu dan cabang-cabangnya.
Oleh
sebab itulah kita dapati orang alim yang sentiasa beramal terus
mendapatkan peningkatan dan memperoleh limpahan barakah dari Allah SWT
dalam hal waktu dan ilmunya. Dalil pernyataan ini terdapat di dalam
Kitabullah. Allah SWT berfirman: “Dan
orang-orang yang tetap mencari petunjuk, maka Allah SWT akan tambahkan
kepada mereka petunjuk dan Allah SWT anugerahkan kepada mereka ketakwaan.” (QS Muhammad: 17)
Asy Syaukani mengatakan: “Ertinya
Allah pasti akan menambahkan kepada mereka keimanan, dan ilmu serta
bashirah dalam beragama. Sehingga maknanya orang-orang yang mencari
hidayah dengan meniti jalan kebaikan, beriman kepada Allah, dan
mengamalkan perintahNya, niscaya Allah akan tambahkan keimanan, ilmu dan
bashirah dalam beragama kepada mereka”. Maka seorang muslim hendaknya
mengenali urgensi mengamalkan ilmu.” (Hushulul Ma’mul, hal. 17)
Ilmu Akan Menjadi Pembela Atau Penentangmu
Syeikh Abdullah bin Soleh Al Fauzan berkata: “Dan
hendaknya diingat bahawa seseorang yang tidak beramal dengan ilmunya,
maka ilmunya itu kelak akan menjadi bukti yang menjatuhkannya.”
Hal ini sebagaimana terdapat dalam hadis Abu Barzah RA, bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda: “Kedua
telapak kaki seorang hamba tidak akan bergeser pada hari kiamat sampai
dia akan ditanya tentang empat perkara, di antaranya adalah tentang
ilmunya, apa yang sudah diamalkannya.”
Ini bukan hanya berlaku bagi para ulama saja, sebagaimana anggapan sebahagian orang. Akan tetapi semua orang yang mengetahui suatu perkara agama maka itu bererti telah tegak padanya hujah. Apabila seseorang memperoleh suatu pelajaran dari sebuah pengajian atau khutbah Jumaat yang di dalamnya dia mendapatkan peringatan dari suatu kemaksiatan yang dikerjakannya sehingga dia pun mengetahui bahawa kemaksiatan yang dilakukannya itu adalah haram, maka ini juga adalah ilmu.
Ini bukan hanya berlaku bagi para ulama saja, sebagaimana anggapan sebahagian orang. Akan tetapi semua orang yang mengetahui suatu perkara agama maka itu bererti telah tegak padanya hujah. Apabila seseorang memperoleh suatu pelajaran dari sebuah pengajian atau khutbah Jumaat yang di dalamnya dia mendapatkan peringatan dari suatu kemaksiatan yang dikerjakannya sehingga dia pun mengetahui bahawa kemaksiatan yang dilakukannya itu adalah haram, maka ini juga adalah ilmu.
Dan terdapat hadis yang sah dari Abu Musa Al Asy’ari RA bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Dan al-Quran itu adalah hujah bagimu atau hujah untuk menjatuhkan dirimu.” (HR. Muslim) (Hushulul Ma’mul, hal. 18)
Hukum Bila Ilmu Tidak Diamalkan
Syeikh
Soleh bin Abdul ‘Aziz Alusy Syeikh berkata: “Beramal dengan ilmu itu
ada yang apabila ditinggalkan menyebabkan kekafiran, ada pula yang
menyebabkan terjatuh dalam kemaksiatan, dan ada pula yang membuat
dirinya terjatuh dalam perkara yang makruh, dan ada juga yang apabila
ditinggalkan boleh. Lantas bagaimanakah maksudnya?
Ilmu
itu terbahagi menjadi beberapa bahagian. Ilmu tentang tauhid, iaitu
meyakini bahawasanya Allah SWT sajalah yang berhak disembah. Maka
apabila seorang hamba mengetahui ilmu ini lalu tidak beramal dengan ilmu
ini sehingga dia berbuat syirik kepada Allah SWT, maka ilmunya itu
tidak akan bermanfaat baginya. Maka pada saat sebegitu bagi dirinya
meninggalkan amalan menyebabkan dia kafir.
Dan
kadang-kadang boleh dikategorikan maksiat iaitu misalnya apabila
seseorang mengetahui bahawa arak haram diminum, dijual, dibeli,
memberikan, memintanya, dan seterusnya. Kemudian dia membelakangkan ilmu
yang dimilikinya padahal dia mengetahui keharamannya, tetapi dia tetap
nekad melakukannya. Maka tindakannya ini dikategorikan kemaksiatan.
Ertinya dia telah terjatuh dalam dosa besar.
Dalam
pembahasan ini, ada pula ilmu yang apabila tidak diamalkan, dihukumi
sebagai hal yang makruh. Seperti contohnya apabila seseorang mengetahui
bahawa Nabi SAW melakukan solat dengan tatacara tertentu yang termasuk
sunnah-sunnah solat kemudian dia tidak mengamalkannya maka ini makruh
hukumnya. Kerana dia telah meninggalkan sebuah amal sunnah, bukan wajib.
Sehingga hukum meninggalkannya adalah makruh saja sedangkan
mengamalkannya hukumnya mustahab.
Dan
kadang-kadang beramal dengan ilmu itu boleh saja begitu pula boleh
meninggalkannya. Seperti perkara-perkara mubah dan adat dan semacamnya.
Seperti misalnya apabila sampai kepada kita hadis bahawasanya Nabi SAW
memakai pakaian dengan model tertentu, atau cara berjalan beliau adalah
demikian dan demikian. Perkara-perkara ini adalah perkara manusiawi dan
kebiasaan saja, sebagaimana sudah kita pelajari bahawa hal seperti ini
tidak termasuk perkara yang kita diperintahkan untuk menirunya. Sehingga
tidak mengerjakannya adalah mubah sebab seorang muslim memang tidak
diperintahkan untuk meniru perkara-perkara semacam ini. Iaitu
perkara-perkara seperti tatacara berjalan Nabi SAW, suaranya, atau
hal-hal lain yang termasuk perkara manusiawi dan kebiasaan saja yang
dilakukan beliau SAW. Sehingga mengamalkan hal itu mubah saja. Tetapi
boleh juga diberi pahala apabila disertai niat ingin meneladani beliau.
Kerana itulah maka meninggalkan amal dalam hal ini juga mubah…” (Syarh
Kitab Tsalatsatul Ushul, hal. 5)
Mengamalkan Ilmu Adalah Ciri Penuntut Ilmu Sejati
Syeikh
Muhammad bin Soleh Al ‘Ustaimin rahimahullah menyebutkan bahawa salah
satu adab yang harus dimiliki oleh penuntut ilmu adalah mengamalkan ilmu
yang dimiliki. Beliau mengatakan: “Sudah
sepatutnya penuntut ilmu beramal dengan ilmunya, baik yang terkait
dengan masalah aqidah, akhlak, adab mahupun muamalah, kerana
sesungguhnya inilah buah ilmu dan hasil yang boleh dipetik darinya.
“Seseorang
yang membawa ilmu itu seperti orang yang membawa senjata. Boleh jadi
senjata itu membelanya atau berbalik mengenai dirinya. Oleh sebab itulah
terdapat sebuah hadis sahih dari Nabi SAW bahawa beliau bersabda:
“Al-Quran adalah hujah pembelamu atau yang menjatuhkanmu.” (HR. Muslim).
Al-Quran akan membelamu jika kamu beramal dengannya. Dan dia akan
berubah menjadi musuhmu apabila kamu tidak mengamalkannya…” (Kitabul ‘Ilmi, hal. 32)
Mengamalkan Ilmu Adalah Ciri Da’i Sejati
Syeikh Abdul ‘Aziz bin Baz rahimahullah mengatakan: “Salah
satu akhlak dan sifat yang semestinya bahkan wajib dimiliki oleh da’i
adalah beramal dengan isi dakwahnya. Dan hendaknya dia boleh menjadi
teladan yang baik dalam perkara yang didakwahkannya. Bukan termasuk
orang yang mengajak kepada sesuatu kemudian meninggalkannya. Atau
melarang sesuatu tetapi kemudian dia sendiri melakukannya. Ini adalah
keadaan orang-orang yang merugi, kita berlindung kepada Allah darinya.”
Adapun
keadaan orang-orang yang beriman dan beruntung adalah menjadi da’i
kebenaran, mereka mengamalkan ajakannya, bersemangat melakukannya,
bersegera mengerjakannya serta berusaha menjauhi perkara yang
dilarangnya. Allah SWT berfirman: “Wahai
orang-orang yang beriman, mengapa kalian mengatakan sesuatu yang kalian
sendiri tidak mengerjakannya. Sungguh besar murka Allah atas perkataan
kalian terhadap sesuatu yang kalian sendiri tidak kerjakan.” (QS Ash Shaff: 2~3)
Allah
SWT juga berfirman dalam konteks celaan terhadap kaum Yahudi kerana
mereka menyuruh orang untuk berbuat baik sementara mereka sendiri
melupakan diri sendiri: “Apakah
kalian menyuruh orang untuk mengerjakan kebaikan sedangkan kalian
melupakan kewajiban diri kalian sendiri. Padahal kalian juga membaca
Al-Kitab. Tidakkah kalian memahami.” (QS Al-Baqarah: 44) (Wujuubu Da’wah ilallaah wa Akhlaaqu Du’aat, hal. 52)
Mengamalkan Ilmu Adalah BaHAgian dari Siratul Mustaqim
Setiap
kali solat kita sentiasa memohon petunjuk kepada Allah agar diberi
hidayah menuju dan meniti jalan yang lurus atau siratul mustaqim. Apakah
yang dimaksud siratul mustaqim?
Syeikh Abdurrahman bin Naashir As Sa’di rahimahullah berkata: “(Siratul
Mustaqim) adalah jalan terang yang akan mengantarkan hamba menuju Allah
dan masuk ke dalam SyurgaNya. Hakikat jalan itu adalah mengetahui
kebenaran dan mengamalkannya…” (Taisir Karimir Rahman, hal. 39)
Kemudian Allah memperjelaskan hakikat siratul mustaqim ini di dalam ayat berikutnya: “Iaitu
jalan orang-orang yang Engkau beri nikmat kepada mereka, bukan jalan
orang-orang yang dimurkai dan bukan pula jalan orang-orang yang sesat.” (QS Al-Fatihah)
Syeikh Abdurrahman bin Naashir As Sa’di rahimahullah berkata: “Shirathalladziina
an’amta ‘alaihim adalah jalan para Nabi, orang-orang siddiq, para
syuhada dan orang-orang soleh, ‘bukan’ jalan “orang-orang yang dimurkai”
iaitu orang-orang yang telah mengetahui kebenaran akan tetapi tidak
mahu mengamalkannya, seperti halnya orang Yahudi dan orang lain yang
memiliki ciri seperti mereka. Bukan pula jalan ‘orang-orang yang sesat’
iaitu orang-orang yang meninggalkan kebenaran di atas kebodohan dan
kesesatan, seperti halnya orang Nasrani dan orang lain yang memiliki
ciri seperti mereka.” (Taisir Karimir Rahman, hal. 39)
Oleh
sebab itulah kita disarankan agar selalu memohon hidayah kepada Allah
SWT; baik hidayah ilmu (hidayatul irsyad) mahupun hidayah amal (hidayatu
taufiq).
Al Hafizh Ibnu Katsir rahimahullah mengatakan: “Seandainya
bukan kerana betapa besar keperluan hamba untuk meminta hidayah
sepanjang siang dan malam, tentulah Allah tidak akan menuntunnya untuk
melakukan hal itu.”
Kerana
sesungguhnya seorang hamba sentiasa memerlukan bimbingan Allah SWT pada
setiap saat dan keadaan supaya dia memperoleh ketegaran di atas
hidayah, mengokohkan diri di dalamnya, mendapatkan pencerahan, hidayah
semakin bertambah dan berterusan di dalam dirinya.
Kerana
seorang hamba tidak mampu menguasai barang sedikitpun manfaat mahupun
mudarat bagi dirinya sendiri, kecuali yang diinginkan Allah SWT.
Sehingga Allah SWT pun membimbingnya agar meminta petunjuk pada setiap
waktu, yang dengan sebab itu Allah SWT akan membentangkan pertolongan,
ketegaran dan taufiq kepadanya.
Maka orang
yang berbahagia adalah orang yang diberi taufiq oleh Allah Ta’ala untuk
selalu meminta petunjuk, kerana Allah menjamin akan mengabulkan
permintaan orang yang berdoa kepadaNya. Terlebih lagi apabila orang yang
meminta sedang berada dalam keadaan tersepit dan sangat merasa perlu
kepada Allah, di waktu siang mahupun malam… (Tafsir Ibnu Katsir, I/37-38)
Wallahu a’lam.
No comments:
Post a Comment